Despre
criza muzicii clasice
Europene,
ar trebui sa precizez, insa stiu ca muzica clasica este europeana si
a vrea sa cuprind intr-o singura expresie exacta tot trecutul ei ar
insemna sa comit un pleonasm. Da, muzica clasica face parte din
istoria Europei. Muzica clasica este Europa si se confunda cu crizele
de identitate ale acesteia.
Probabil
ca foarte multi au fost fericiti cand inregistrarile au devenit
accesibile unui numar cat mai mare de oameni. “In felul acesta
Mozart va fi cunoscut iar muzica va evolua”. Singurul efect notabil
este ca muzica a intrat in criza o data cu aparitia acestui de gen de
comert. Muzica nu a evoluat, ba a intrat si mai rau pe o spirala
descendenta dictata de conservatorism si sete de bani.
Se
poate spune ca de cateva decenii asistam la o industrializare a
muzicii clasice. Muzica si-a uitat menirea initiala, asa cum multe
si-au uitat firescul. Este privita ca produs, publicul avand
rol de consumator care emite pretentii asupra calitatii (in treacat
fie spus, e important mai curand sa nu-l deranjeze vreun defect).
Interpretii si dirijorii par sa fi ajuns la un inalt nivel de
evolutie, parand sa dispuna de perfectiune ca de o pilula
miraculoasa. Tempo-urile sunt cunoscute si verificate. Partitura este
locul unor certitudini. Aceasta este muzica de tip fast-food. Portii
enorme de muzica facute in graba, fara defecte, menite sa umple
stomacuri goale, sa hraneasca snobisme si dependente periculoase.
Daca
Europa cunoaste multiple crize in context mondial (socio-economica, a
emigrantilor, a terorismului), nu e mai putin adevarat ca muzica
europeana cunoaste o criza la fel de profunda. S-a vorbit despre
inertie, despre frica de schimbare. S-au facut schimbari din dorinta
de a face totusi ceva. Muzica baroca, jazzul au luat amploare,
Musikverein si-a deschis portile artistilor de pop, in alte zone se
dezvolta manelele.... Marii interpreti de clasic vin acum cu
preponderenta din Rusia si China, in timp ce europenii le ofera
ultimilor un know how de cea mai buna calitate. Schumann a devenit
marfa mondiala, executat cu mai mult talent in China decat in
Germania…
In
acest context se pune intrebarea “ ce e de facut”. Singura
solutie verificata de-a lungul timpului, dar dificil de pus in
practica pe “batranul continent” ramane reinventarea,
creativitatea, inovatia. Iar muzicienii sa-si puna mai multe
intrebari decat sa gaseasca raspunsuri, mai cu seama aceea daca ceea
ce fac ajunge la sufletele oamenilor facandu-i pe acestia mai buni si
mai frumosi. Tot restul se poate numi orice altceva, numai muzica nu.
Muzica va trebui sa depaseasca statutul de divertisment generator de
faima si bani si sa intre intr-o zona de structura profunda a
umanului. Daca aceasta este in stare sa genereze schimbari in cei ce
o asculta, atunci e vie. Daca aceia doar dorm mai linistiti, e cazul
sa taca.
E
foarte greu de luptat cu niste supusi care afirma ca hainele
imparatului sunt extraordinare. Cel care spune contrariul e catalogat
drept nebun. Sa speram ca imparatul insusi se va plictisi de acest joc
si va inventa un altul in care fantezia si libertatea sa primeze, cu
orice riscuri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu