sâmbătă, 23 martie 2019

Manelele si noi


Suntem in plina dezbatere a manelelor... Cate patimi au putut sa nasca acesti cantareti din lumea a treia a muzicii! Cat am stat in Belgia am avut ocazia sa vad cum muncitorii refulau in alcool si manele umilintele inerente statutului de imigrant. Maneaua era consumata la modul fizic, ca un agrement, pe post de seminte, acompaniind discutii incinse. Adesea petrecerile respective sfarseau cu bataie.
Am dat o cautare pe Youtube... I-am gasit pe sentimentalul Adi Minune, cu progresii armonice amintind de barocul italian, pe cinicul Adi de la Valcea, cu influente disco, pe Nicolae Guta filozofand in «Ma bate vantu-n fata», pe Jean de la Craiova cu influente pop, pe Florin Salam in «Sunt o bomba nucleara» si «Am norocul scris in frunte». Probabil ca in lumea lor, a manelistilor, Salam e cantaret de top la petrecerile cu politicieni corupti, interlopi sau politisti. L-am lasat pe Costi Ionita la sfarsit pentru ca e singurul care ar putea fi numit muzician. E singurul care nu are acel pattern ritmic cu mesajul subliminal «da si mie un leu...»
Nu pot sa descriu maneaua decat comparand-o cu «Rapirea din Serai» din zona artelor plastice. Pentru multi scena poseda dramatism, detaliile sunt fin pictate iar culorile pur si simplu fascinante!... Pentru multi, acest tablou satisface nevoia de frumos. Pentru acestia, arta e ceva care trebuie sa produca satisfactie. E o chestie de confort, muzica fiind impinsa la nivelul nevoilor primare. Ii sade bine alaturi de o friptura si o partida de sex. E o cadere prin definitie.
Avand acest punct de plecare, orice discutie despre aspectele pur muzicale cade. Pentru ca muzica, si arta in general, sunt mai mult decat maiestrie tehnica. Ele reprezinta valori, varfuri de iceberg ale unei comunitati.
Manelele reprezinta muzica comunitatii rrome din ultimii douazeci de ani, e revansa acesteia in fata unei societati rasiste si manifestarea puterii simbolizate de bani. Chiar daca nu reprezinta starea spirituala a acestei natii, maneua vorbeste clar despre cine e la putere. Este muzica de casa a politicienilor, e jurnalismul lor intim. E ceea ce doresc politicienii sa ascunda. E raspunsul la o alta parte a societatii crispata de snobism.
Acum, ca sa revin cu picioarele pe pamant, discutia a pornit de la prezenta acestui gen de muzica in Gala Premiilor Gopo, prezenta justificata de tematica unor filme din festival. Decizia regizorului galei este, din punctul meu de vedere, profesionala si admirabila. Faptul ca publicul a sarit revoltat nu demonstreaza decat gradul lui de superficialitate si de imaturitate. E aceeasi discutie care confunda obsecenitatile dintr-un text cu valoarea lui literara. E reactia unui copil care vede pentru prima oara o imagine proiectata pe un ecran de cinema si vrea sa o atinga. Cred ca regizorul ar trebui sa marcheze dezbaterea aceasta la capitolul glorie, o glorie contestata si autentica, una care face istorie. In mod sigur a fost constient de aceste sensibilitati ale publicului pe care nu a facut decat sa il provoace, ca orice artist autentic.

marți, 12 martie 2019

Despre memorare



Zilele acestea s-a tot vorbit de memorare în condițiile Simulării pentru Evaluarea Națională. Atitudinea este una de respingere. Memorarea este privită de elevi ca fiind o corvoadă ineficientă, ale cărei rezultate se vor pierde foarte ușor. Elevii vor ca școala să pună accent pe competențe, pe dezvoltarea creativității și a gândirii critice.
Întrebarea care îmi vine în minte este: cum poate cineva să zboare fără avion? Mai poate cineva spera că singură fantezia îl poate face să se depășească sau are nevoie de niște mijloace, oricât de modeste?
De multe ori mi se întâmplă să învăț pe dinafară cu elevii repertoriul pentru examen. Nu credeam că așa ceva este posibil, nu știu dacă este corect să îi privez de propria experiență a învățării, dar nu am găsit altă soluție din exasperare in fata lipsei lor de memorie muzicală. Cum procedez? Simplu. Pun textul în față și le arăt cum l-as memora eu. În felul acesta îmi fac un serviciu antrenându-mi propria memorie. Iar ei învață prin mimetism aproape instantaneu. Repet, nu știu cât este de corect să-i privez de o luptă. Dar am constatat că ei nu doresc să lupte. Aceasta este soluția forte. În cazuri în care dispun de timp, memorarea e sinonimă cu actul predării. Le descompun piesa studiată în cele mai mici particule, încercând să descoperim împreună ceva. E un efort care înglobează cunoștințe de istoria muzicii, teorie, forme, armonie prin prisma interpretului. În cele din urmă, fără participarea acasă a elevului pe repertoriul studiat, rezultatul va fi mediocru, spre frustrarea mea. Inutil să mai spun că ceea ce fac la lecție păstrează foarte puțin din tiparul cu care eu am fost obișnuită în școală. Pe vremea mea, profesorii erau pe jumătate zei care se arătau foarte puțin dar de care îți era foarte teamă.
În fond, memorarea ar trebui să fie ușoară, o ultimă etapă a unui proces de cunoaștere, una de eliberare de textul scris, un sumum care să înglobeze cunoaștere, creativitate, afectivitate și joacă. Ceea ce nu pot eu să înțeleg este felul în care ei se opun unui antrenament al minții, felul în care își fac deservicii printr-o atitudune negativistă fiind convinși că într-o lume mai bună s-ar descurca de minune. Cum se opun drumului spre creativitate criticîndu-l că îi obosește.
Ca să concluzionez, memorarea în sine nu poate fi nici bună, nici rea. Nu e nici început de drum, nici sfârșit. Important este ceea ce investim în ea. Dacă o privim ca pe un mijloc de ridicare, sau, dimpotrivă, de îngropare.


sâmbătă, 19 ianuarie 2019

Adeverința


Duduia: Să lăsăm gluma. Unde e lista adevărată?
Tinerii: Asta e lista!
Duduia: Și cine a făcut-o?
Voci din toate părțile: S-a scris dimineață la prima oră. Cine a sosit primul a scris-o. La patru dimineața.
Tinerii: Puteți să întrebați mai departe... Puteați să fi venit aici măcar la șase...


Un bărbat cu căciulă de miel: Eu spun să ne așezăm pe trei rânduri și să așteptăm în ordine, nu așa, să ne călcăm în picioare.
Tinerii (în bătaie de joc): Așa, să facem ordine, ia să nu ne mai jucăm! Treceți la rând!
Bărbatul cu căciula: Să auzim și noi numerele alea. Toată lumea se îmbulzește și nu se aude nimic.
Voci: Mai tare! Vă rugăm mai tare!Vrem să auzim și noi numerele!
Duduia: Vă rog să nu vă mai împingeți, aveți loc destul.
Femeie: Ce număr? Liniște! Vrem să auzim!
Bărbatul cu căciula: Haideți să ne așezăm pe trei rînduri!
Vocea cuiva care citește în față: O sută douăzeci și patru, o sută douăzeci și cinci, o sută douăzeci și șase. O sută douăzeci și șase este?

Bărbatul cu căciula: Dumneata ce număr ai?
Un bătrânel: O sută optzeci.
Bărbatul: Atunci dă-te te rog mai în spate și lasă-i pe cei numere mici în față.
Un bătrânel: Da´ cum, eu nu-i las? Poftim, să vină!
Tinerii: Hai, eliberați locul, faceți ordine! Mamaie, hai, ridică-te! De dimineață stai acolo și până la două sute mai ai.
O bătrână de optzeci de ani așezată pe calorifer: Ia mai tăceți o dată, dracilor! Nu vă mai tace gura aia!
Tinerii: Ha-ha!
Bătrâna: Când ți-oi trage una peste bot, n-ai să te vezi! Diavoli! Fire-ați voi să fiți!

Bărbatul cu lista: O sută treizeci și opt! O sută treizeci și nouă! Dumneavoastră ce număr aveți?
A.: O sută patruzeci și șase.
Bărbatul: Ia să vedem... O sută patruzeci! Este o sută patruzeci?
Voci din spate: Nu auzim, vrem și noi să auzim...


vineri, 14 decembrie 2018

AMENDA (fragment)


Final 2

Șoferul: Ilegal? Dar cine este ilegal? Nu v-am spus că am încercat să muncesc legal, așa cum ați încercat și dumneavoastră? Dar dumneavoastră ați spus că nu v-a mers. Nici mie nu mi-a mers. Acum transport prieteni!
Femeia: Din trei mii de euro nu puteți plăti taxe? Ne cărați ca pe vite, ne mințiți ca pe vite și nu puteți plăti taxe?
Șoferul: Nu zău? (oprește mașina) Eu am încercat să fiu om, dar se pare că dumneata nu ai înțeles asta și te întreci în continuare cu obrăznicia. Acum ia dă-te matale jos dacă vrei comfort! Ia dă-te matale jos și mergi pe câmp. Și chiar așa, depășim greutatea permisă! Ha-ha! Hai, jos! N-am chef de altă amendă. Jos.
Femeia: Nu cobor.
Șoferul: Care-i șefu aici?
Femeia: Am plătit fix două sute de euro ca să ajung în România. Nu cobor.
Șoferul: Io te-ntreb care-i șefu aici.
Femeia: Am plătit două bilete.
Șoferul: Io te-ntreb care-i șefu´, răspunde la întrebare. Apoi îți zic și eu.
Femeia: Nu știu care-i șefu´.
Șoferul: Mai gândește-te.
Femeia: Nu știu. Să presupunem că dumneavoastră ați...
Șoferul: Io sunt șefu´ aici, nu presupunem nimic. Asta înseamnă că toată lumea ascultă de mine. Ce-ar fi dacă fiecare ar da-o pe a lui? Am merge pe arătură, cucoana! Așa că ascultă de un șef. Înțelegi cum vine treaba?
Femeia: Eu v-am plătit. E un deal. V-am dat banii ca să mă duceți la Suceava.
Șoferul: Serios? Și dacă banii nu mai sunt, mai este deal între noi? Nu mai este. A picat.
Femeia: Nu din vina mea.
Șoferul: Dar din a cui?
Femeia: În orice caz, ar trebui să știți că dacă nu v-ar fi prins acum, v-ar fi prins peste o lună și tot aia ar fi fost.
Șoferul: Chiar trebuie să te dau jos cu forța?
Femeia: Domnu` șofer...
Șoferul (luând-o de mână și trăgând-o afară): Să te duci la polițist și să-i spui că prietenul tău, șoferul, s-a supărat pe tine și te-a trimis să-ți iei banii pe călătoria neefectuată. Să-i spui că ai nevoie de bani ca să ajungi în Romînia. Că eu, vrând să respect normele europene, am hotărât să ușurez sarcina mașinii. Da, da, chiar așa să-i spui.
Femeia: Mihăiță a vrut să vă ajute!
Șoferul: Aș! Vă ajut și eu acum.
Femeia: Domnu` șofer, nu-mi puteți face asta! Trebuie să ajungem în Rpmânia astă seară, e urgent!! Și știu, e numai vina mea pentru că nu mă pot înțelege cu el. Din vina mea s-a întâmplat totul. Puteam să îl opresc. Dar, vă rog...
Șoferul: Dă-te jos, fir`ai tu să fii...

Șoferul o trage afară din mașină: Același gest cu copilul.

Șoferul (mai calm): Când faci un copil, crește-l ca lumea, că trăiește printre oameni. Nu trăiește printre parlamentari. Când o trăi printre parlamentari, atunci să respecte legile date de parlamentari... Deși atunci, cu atât mai mult, n-o să respecte nimic. Eu nu v-am deranjat cu nimic. V-am promis că vă voi duce la Suceava. Nu v-am jignit, nu v-am lovit, nu v-am scuipat. V-am respectat. Dumneavoastră de ce v-ați comportat fără omenie? [...] Da` hai, că stăm până diseară aici. Oamenii ăștia s-au săturat (către călători) Ia spuneți, mai luăm o amendă ca să fim patrioți?
Călătorii: Doamne ferește!
Șoferul: Vedeți, legea trebuie respectată. Ce patriotism?
Un călător: Mai stăm mult aici? La șaăte am un tren de legătură spre Dorohoi...
Alt călător: Ăla de șapte douășdouă?
Femeia: Dacă ne lăsați aici, vom muri. Nu avem bani de un alt bilet. Vă rog.
Șoferul: Îmi pare rău, depășim greutatea admisă. Chiar îmi pare rău. Să aveți o zi bună.

Șoferului îi sună telefonul. Se urcă în microbuz răspunzînd la telefon. Microbuzul pleacă. Femeia și băiatul rămîn pe șosea, privindu-l din urmă. Zorile se văd la orizont.

joi, 13 decembrie 2018

s.m.s. - Nevroza fericirii (fragment)


Scena 1

TV: Peste două milioane de exemplare vândute în întreaga lume!

Două convorbiri în paralel.

El: (vorbind la telefonul mobil): De ce n-ai răspuns? Cum n-ai știut?
Telefonul ei (robotul): Factura ta poate fi plătită acum mult mai ușor. Pentru mai multe detalii vizitează situl nostru...
Ea: Alo? Alo?
Telefonul ei (robotul): Pentru informații despre serviciile noastre și ofertele noastre de primăvară apasă 1. pentru informații despre factură apasă 2. Pentru suport tehnic asigurat de un consultant de specialitate apasă...
Ea: Alo? (se aud ,,Anotimpurile” de Vivaldi)
El: Sunt într-o depresie cumplită...
Telefonul ei:
Consultanul: Cu ce vă pot fi de ajutor?
Ea: Avem o problemă gravă, de o oră a dispărut imaginea la televizor.
Consultantul: Numele dumneavoastră.
Ea: Prepelican Ileana, strada Fluviului, apartament 40, sector 1, scara 1. E un bloc turn.
TV: Plătește factura în avans și pleci la mare!
Ea: Alo?
Consultantul: Ați plătit toate facturile?
Ea: Da, avem și chitanțele
Consultantul: Vă rog să așteptați.
TV: Noul Megane te așteaptă! Alege abonamentul cu minute incluse și ai șansa unui câștig.
El: Poate că într-o dimineață vei dori să faci puțină ordine și vei alege cu ochii închiși, firește, asta da, aia nu. Din simplu utilitarism sentimental.
Telefonul ei:
Consultantul: Am înregistrat cererea dumneavoastră... Mâine vom trimite un tehnician
El: Tabele grafice, nimic, bani... Trebuie să închid.
Ea: Mîine? Și noi ce facem până mâine? Am să vă dau în judecată! Alo?

RECLAMĂ (imagine proiectată pe fundal. Cei doi din reclamă privesc stelele întorși cu spatele către public, fericiți)

Ea: Ce limpede văd.
El: E senin.
Ea: Uite Ursa Mare.
El: Venus.
Ea: Pâlpâie fără odihnă.
El: Ce odihnit sunt.
Ea: Azi e prima zi a vieții noastre.
El: Prima noapte.
Ea: Ce ușor respir.
El: Ce limpede văd.
Ea: E noapte.
El: E prima zi. E dimineață.

Imaginea dispare. Se aude soneria la ușă. Ea ține telefonul mai departe la ureche, el stă pe canapea. Bătăi în ușă.

2009

vineri, 24 august 2018


Ascultând-o pe Yvonne Loriod interpretând Vingt Regards sur l´Enfant-Jesus al genialului său soț Olivier Messiaen, capăt certitudinea că perfecțiunea în artă e un mit, unul care ascunde o piază rea. Am ascultat-o cu notele în față. Dacă Messiaen a eliberat metrica de sub strânsoarea măsurii, ea a eliberat conceptul de tempo. Schimbări survenite de la un pasaj la altul (altele decât cele specificate de compozitor) sau schimbări în cadrul aceluiași pasaj în care mișcarea matematic rămâne aceeași, sunt executate cu atâta convingere și, culmea, atât de ritmic! Cu toate astea, nu mă îndoiesc de spiritul a ceea ce transmite în înregistrări. Imaginea sa, oricât de imperfectă din punct de vedere a gramaticii muzicale, stă în picioare afișând o anumită naivitate a copilului care cântă cu tot sufletul, făcând impardonabile «greșeli»... Mi-l imaginez pe Messiaen spunându-i «Cântă cum vrei, încalcă toate regulile, numai fă muzică!»
Desigur că se poate deduce din variantaele înregistrate în anii 1968 și 1973 faptul că au fost lucrate cu însuși Messiaen și că acesta i-ar fi dictat alte schimbări de tempo sau ritm care nu au apărut niciodată într-o ediție tipărită. Se mai poate deduce atmosfera generală a muzicii celei de a doua jumătăți a secolului al XX-lea care acorda o mare libertate interpretului, lăsându-l la un moment să contribuie la crearea partiturii...
Și atunci de unde atâta dispută pe adevărul textual?, ca și când aceasta ar fi o cabală magică care poate suferi numeroase interpretări, dar care este în egală măsură restrictivă. Sau o formulă matematică, una la care poate ajunge orice inteligență artificială. Oare subiectul nu e o nebunie în sine, străină de muzică?
Îmi vine în minte jurnalul lui Delacroix, și el francez, mare meloman, în care medita asupra perfecțiunii marilor opere de artă. Nu aceasta ajunge la sufletul omului ci, culmea, acele opere nedesăvărșite care încă mai sunt în stadiul de schiță dar în care se simte sclipirea primei inspirații.
Ascultând-o pe Yvonne Loriod, capăt speranță în ceea ce este muzica pentru om și în faptul că drumul acesteia e abia la început...


miercuri, 4 ianuarie 2017

Despre libertatea in educatie - mic studiu de caz

Haydn Konservatorium din Eisenstadt se bucura de reputatia de a fi un asezamant muzical mic si cosmopolit din apropierea Vienei care primeste anual un mare numar de studenti Erasmus. Procesul de selectie este unul riguros, niciodata numarul admisilor nedepasind capacitatea scolii. Dupa un semestru de stagiu Erasmus, am putut sa adun cateva observatii, poate utile pentru cei din Romania. 
Accesul in Conservator se facea pe baza de cartela. Asta insemna ca studentii puteau sa studieze si noaptea daca doreau. Nicio teama ca cineva ar putea devasta, etc... Nicio camera de supraveghere.  Studentii veneau inclusiv sambata seara la studiu, e drept, fiind mai guralivi decat de obicei. In pauze beau un ceai, mancau lasagne de la automatul cu mancare instalat intr-o bucatarie minuscula, schimbau impresii, dupa care se intorceau la muzica. Despre felul in care e privita muzica in societatea austriaca se poate vedea in gesturi mici, in felul in care femeia de serviciu alegea sa nu-i deranjeze pe studenti in timp ce acestia studiau, in instrumentele foarte bune (si foarte scumpe) cu care era dotat Conservatorul lasate, cum spuneam, accesului liber al studentilor.
O retea de internet ii interconecta pe profesori si studenti. Acolo gaseai cursuri, orare, evenimente, scutiri. Profesori care cu o zi inainte au avut Klassenabend sau care au lucrat dublu intr-o zi, in ziua urmatoare ramaneau acasa. Nimic facut de mantuiala.  Majoritatea profesorilor predau trei zile pe staptamana. Multi dintre ei locuiau in Viena, unde predau la Universitate.
Despre materia obligatorie. Nu am constatat ca exista asa ceva. Materia studiata era lasata la libera alegere a studentului si a profesorului. Un semestru intreg am auzit un pianist cantand un singur studiu de Skriabin. Fusese alegerea lui. Il canta foarte bine. Altii, din estul Europei, optau pentru materiale de mari dimensiuni. Era si motivul pentru care pareau mai gravi.
Profesorii erau foarte diferiti ei intre ei, departe de modelul atotstiutor si atotputernic. Cultivau ideea de particularitate. Cu totii aveau ca nota comuna faptul ca pareau a fi un coleg mai mare care dorea sa-i ajute pe cei mici. Nu prea existau termene limita, stres, notiunea de performanta, etc. A canta  parea mai curand un privilegiu decat o obligatie. In final se ajungea la performanta.
Austriecii sunt foarte mandri de cultura lor. O arata prin fapte: prin felul in care o finanteaza, prin statutul artistului in societate... Nu cred ca au asteptat sa traiasca bine pentru a da intaietate bogatiei spirituale a poporului lor, ci s-au imbogatit facand acest lucru avand o ierarhie a valorilor in varful careia se afla in egala masura Divinitatea si Omul.